Vegetarkurs med barn

Søndag 25. oktober møttes 25 store og små på Bø skule til et minikurs i vegetarisk hverdagsmat. Christine Hvitsand og sønnen Joar ledet oss gjennom det hyggelige og uhøytidelige kurset. 

På menyen stod pasta med pesto og blomkål- og brokkolisuppe – to retter som går kjapt og greit å lage i en hektisk hverdag, og som ungene gjerne kan begynne på før de andre kommer hjem.


Enkelt og gøy å spise vegetarisk

– Man må gjennom en liten innsats i starten, om man vil bli vegetarianer, fortalte Christine. – For eksempel må man sjekke ingredienser på alt man kjøper, og skaffe seg oversikt over hvor man får tak i hva. Men man kan også starte med å lage noen kjøttfrie middager i uka, og ta det derifra.

Christine kunne også fortelle at mye har forandret seg på de 25 årene hun har vært vegetarianer. – Det er mye enklere og gøyere nå. Før ble man ofte møtt med skepsis og kritikk fra omgivelsene, mens det nå er mye mer nysgjerrighet og positive tilbakemeldinger.

Man trenger ikke være redd for å få i seg for lite næringsstoffer som vegetarianer. Et variert kosthold med mye nøtter og belgfrukter sørger for at kroppen får det den trenger. Men kutter man alt av animalske produkter og blir veganer, bør man ta tilskudd av B12. Det kan også være greit å passe på at man får i seg nok av kalsium- og jernholdige råvarer. For å få nok omega-3 kan man ty til linfrøolje, Udo’s Choice eller Alge-Omega3.

Christines vegetartips

  • Bruk mest mulig av grønnsaken – også blader og stilker – men skjær bort det mest trevlete.
  • Grønnsaksbuljong piffer opp det meste og kan redusere saltmengden i retten.
  • Sitronsaft gjør retten friskere på smak.
  • Soyamelk gir mer fyldig smak enn havre- og mandelmelk. Soya Alpro er produsert i Frankrike og Canada, og ikke fra nedhuggede regnskogområder. Den er også GMO-fri.
  • I oppskrifter med kjøtt og fisk kan man ofte bruke erstatninger som nøtter/frø og linser/bønner/tofu. Det finnes også erstatningsprodukter for kjøttdeig, pølser, burgere osv.
  • Kremete konsistens bl.a. kan lages med moste bønner, tofu eller skåldede mander (kok opp vann og la 1.5 dl mandler ligge i vannet. Klyp av tuppen på skallet og skvis mandlene ut. Moses med stavmikser sammen med ca 3 dl vann).
  • Bruk middagsrester til lunsj, neste dags middag eller frys ned til en travel dag. Det meste kan fryses – også pastarester.

Nyttige lenker

Oppskrifter fra kurset
Vegetarforeningens oppskrifter

Veggiser i Telemark
Gode grunner til å spise mer vegetarisk